מושגים למתחילים מעולם היין

מושגים למתחילים מעולם היין

הארומה של היין נהדרת ולפי הדמעות אפשר להניח שמדובר ביין משכר, אבל הטאנינים בו גורמים לעפיצות בפה. אם אתם לא ממש מצליחים להבין את המשפט הזה, אני כאן כדי ללמד אתכם כמה מושגים למתחילים מעולם היין. אחרי שתקראו את המאמר “מושגים למתחילים מעולם היין”, גם אתם תוכלו להישמע כמו מקצוענים, כשתרימו כוסית לחיים.

 

ארומה

הריח של היין אותו ניתן לחלק לארומות ראשוניות, שמקורן בענב, ארומות שניוניות, שמקורן בהתססה עם השמרים, וארומות שלישוניות, שמקורן בהתיישנות בחבית ובבקבוק. לכל יין הארומה שלו ולרוב יינות לבנים מאופיינים בארומה של פרחים ופירות טרופיים, בעוד שיינות אדומים מאופיינים בארומה של פירות אדומים בשלים, תבלינים, שוקולד וטבק.

 

טאנינים

חומר חומצי הנמצא בקליפות הענב, בשזורת הענבים, בחרצנים ובחבית. כאשר ישנה כמות גבוהה של טאנינים ביין, מתקבלת בפה תחושה של יובש (עפיצות) ולעיתים, אף, למרירות. לרוב, יינות אדומים מאופיינים בכמות גדולה של טאנינים לעומת יינות לבנים, מכיוון שהם מושרים עם החרצנים והקליפות ומתיישנים בחביות.

 

טרואר

זהו מונח צרפתי המתאר את כל מה שמשפיע על טעמו ואופיו של יין ושאינו תלוי בתהליך ייצור היין עצמו. גורמי ״הטרואר״ המשפיעים על היין הם התנאים הסביבתיים של הגפן כמו הטמפרטורה, הלחות, קרינת השמש וסוג האדמה. מה שאינו נכלל ב״טרואר״ הם כל אותם תנאים שהיינן (בעל מקצוע המייצר את היין) משפיע עליהם כמו אופן הגידול, דילול הענבים וגיזומם, מועדי הבציר, משך וטמפרטורת התסיסה ועוד. ביינות עולם יישן (צרפת , ספרד, איטליה , גרמניה ועוד ) קיים דגש רב יותר על נושא הטרואר .

 

גוף

כל מרכיבי היין שאינם מים. גוף היין יכול להיות מלא, בינוני או קל, לרב בהתאם לאחוז האלכוהול שיש בו. ככל שאחוז האלכוהול גבוה יותר הגוף של היין יהיה מלא יותר, דבר אותו ניתן לחוש בעת לגימת היין.

 

שמרים

תהליך הכנת היין כולל התססה של ענבים והכנסת שמרים – פטריות חד תאיות (אאוקריוטים) בעלי דופן עבה. השמרים ניזונים מהסוכר שבמיץ הענבים והופכים אותו לאלכוהול. לשמרים השפעה על אופי היין.

 

גופרית דו חמצנית

משמשת כחומר אנטי-בקטריאלי וכנוגד חמצון ביין. היא מונעת מהשמרים להמשיך ולתסוס ובכך שומרת על היין. הגופרית מיוצרת לעיתים באופן טבעי במהלך תסיסת הענבים, לרוב היינן מוסיף אותה ליין.

 

יין יבש

יין נחשב ליבש כאשר סוכר הענבים הופך רובו לאלכוהול. במקרים בהם פעולת השמרים הופסקה ונותר סוכר ביין, היין מוגדר כחצי יבש או מתוק. קיים שוני בהגדרת יין יבש בין מדינות שונות.

 

דמעות

״דמעות״ או ״רגליים״ הן אותם נוזלים על צידי הכוס הנוצרים כתוצאה ממזיגת היין לכוס. לרוב הנוזלים האלו מעידים על כך שביין ישנו אחוז אלכוהול גבוה. אין קשר בין הדמעות על צידי הכוס לאיכות היין, כפי שרבים סוברים .

 

אוורור (דקנטר)

פעולה בה מוזגים את היין מהבקבוק אל כלי זכוכית על מנת לאוורר יין מתיישן ששהה בבקבוק זמן ממושך.

 

טפייה

כאשר מוציאים יין ישן מהחביות לבדיקתו, עלול להיכנס חמצן ליין שפוגם באיכותו.לכן, היינן מבצע טפייה- מילוי היין עד לשפתו כדי למנוע את חמצון היין.

 

ערסול

כאשר טועמים יין, יש לטלטל ולסובב אותו. כך חושפים את היין לאוויר ומסייעים להתנדפות ריחות בעוצמה רבה.

 

מוזגן

פיה מיוחדת המאפשרת למזוג את היין לכוס בצורה חלקה, מבלי לשפוך טיפות של יין על השולחן.

 

סומלייה

איש מקצוע הבקיא בעולם היין ולרוב עובד במסעדה. כאשר אתם מתלבטים איזה יין להזמין, מומלץ להתייעץ עם הסומלייה של המסעדה.

 

שפקוק

כאשר יין מתיישן זמן רב בבקבוק, הפקק שלו עשוי להיפגע. שפקוק הוא בעצם החלפת הפקק של הבקבוק.

 

משפה (דקנטר)

מזיגת היין למיכל נפרד על מנת לאוורר את היין ולהפרידו ממשקעים – חלקיקי ענבים ולכלוך.

דילוג לתוכן