יין לבן יבש, חצי יבש, מבעבע, מתוק, או יין קרח לבן ?

יין לבן יבש

יין לבן יבש , חצי יבש, מבעבע, מתוק, או יין קרח לבן?

תאמינו או לא יש בעולם למעלה מ-1,000 סוגי ענבים שונים שמייצרים מהם יינות. לכן, לא משנה כמה אתם חושבים שאתם מומחים ביינות כנראה שאתם אפילו לא קרובים למצב שבו תוכלו להגיד “טעמתי כבר כל סוג יין אפשרי”.

בתוך העולם הבלתי נגמר של סוגי היינות ישנם מספר סוגים שמתעלים מעל כל היינות הלבנים האחרים ומצליחים לקבל נוכחות מכובדת בכל יקב ובכל חנות שעוסקים בייצור ובהפצה של יינות לבנים.

את עולם היינות הלבנים ניתן לחלק לחמישה סוגים-

  1. יין לבן יבש למשל שרדונה.
  2. יין לבן חצי יבש למשל ריזלינג.
  3. יין לבן מבעבע למשל קרמנט.
  4. יין לבן מתוק למשל גוורץ.
  5. יין קרח לבן לקינוח.

 

יין לבן יבש, חצי יבש ועוד סוגים נפוצים ואהובים במיוחד

 

יין לבן יבש – שרדונה

אחד היינות הלבנים הבולטים ביותר שקיימים כיום הוא השרדונה. מקורו של השרדונה הוא בצרפת אך הוא מיוצר כיום בכל רחבי ישראל ונחשב ליין פופולארי מאוד בכל העולם.

לשרדונה יכולת הסתגלות טובה לסביבות שונות ולמגוון רחב של קרקעות, כגון: גיר, חרס ואבן גיר לסביבות שונות.

ייחודו של השרדונה היא בכך שהוא נחשב ליין מורכב ביותר אשר מוצע במגוון רחב למדי של טעמים שונים. טעמי השרדונה שיושן בחבית עץ אלון מאופיינים בטעמים עוצמתיים של חמאה, פירות, אגוזים, תפוחים, כרמל ווניל. ואילו טעמי השרדונה ללא עץ הם קלילים יותר עם ארומות פרחוניות.

 

יין לבן – סוביניון בלאן

נחשב ליין לבן מאוד פופולארי, יין זה מתאים לאלה שחשים כי השרדונה “עשיר” מדי עבורם אך עדיין רוצים ליהנות מיין בעל טעמים של פירות. יין זה מזוהה בעיקר עם תעשיית היין של בורדו ועמק הלואר בצרפת וניו זילנד ולרוב משמש להפקת יין יבש.

הסוביניון בלאן נחשב ליין מאוד ארומטי, כשתריחו אותו מקרוב תוכלו לדמיין ולחוש ארומה מוכרת של לימון, ענבים וצימוקים. יינות הסוביניון בלאן לרוב מאופיינים בחומציות ובגוף קל. ניתן למצוא מאפיינים טרופיים בולטים ולעיתים אופי יותר עשבוני ומינרלי.

 

יין לבן חצי יבש – ריזלינג

יין הריזלינג הוא אחד היינות הלבנים האהובים עלינו במיוחד. את ענבי הריזלינג ניתן למצוא בחבל הריין בגרמניה, בחבל אלזס בצרפת (משם הריזלינג הגיע לעולם) ובעוד מקומות רבים שמהם מייצרים את יינות הריזלינג.

המגמה הנוכחית בעולם בשנים האחרונות מצביעה בברור על עלייתם המטאורית של יינות גרמניה למקום גבוה ברשימת היינות המבוקשים בעולם ומבקרי יין חשובים מהעולם כולו משבחים את היינות ומדרגים את יוצריהם בניקוד גבוה ביותר.

הריזלינג הוא זן טרוארי והיין מושפע מגורמים רבים, כגון: אדמה, אקלים (חשיפה לשמש, טמפרטורה) שעות אור, עוצמת הקרינה וכדומה, ולכן הוא משקף את השוני בין קרקעות במיקרו אקלימים micro climates שונים. בד”כ ענבי הריזלינג גדלים באזורים קרירים ומאופיינים בתקופה ממושכת של גידול עד לנקודה שבה מפיקים מהם את היין.

יין הריזלינג יכול להגיע למגוון טעמים וסגנונות עצום, מהגוון הירקרק הסוביניון-בלאני ועד טעמים של דבש ופירות טרופיים-אקזוטיים, קשת רחבה של טעמים וריחות, אשר הופכים אותו לזן מאוד ורסטילי. אבל, בשונה מסוביניון בלאן וזנים אחרים הוא בעל יכולת התיישנות והשתבחות בלתי רגילה (מאד מזכיר יין אדום ויכול להשתבח עשרות שנים).

מבין חמשת הקטגוריות של היינות הלבנים ניתן למצוא את יין הריזלינג בעיקר בקטגוריות היין החצי יבש והיבש.

 

יין לבן – פינו גרי

נחשב לאחד מסוגי היינות הלבנים האהובים בעולם. יין זה הינו בעל מאפיינים מרעננים ומושלם לשתייה בימי הקיץ החמים. בקטגוריית היינות הלבנים, יין זה נחשב ליין השני הכי פופולארי בארצות הברית.

פינו גרי הינו יין המשתייך לקטגוריית היינות הלבנים היבשים ומאופיין בטעמים של תפוחי עץ ירוקים ולימונים. מקורו של הפינו גרי הוא בצרפת, גוון הענבים שמשמשים להכנת יין זה הינו כחול-אפרפר ולא ירוק כמו מרבית זני הענבים שמשמשים להכנת יינות לבנים.

 

יין לבן מתוק – גוורץ

שמרנו אותו לסוף כי מדובר באחד היינות הלבנים האהובים עלינו ביותר בפיוז’ן 🙂 יין זה הגיע לעולם מחבל אלזס שבצרפת, הגוורץ מאופיין בטעמים ארומטיים המשלבים חמיצות מעודנת ומתיקות בעיקר של הפירות ליצ’י ואשכוליות.

 

לסיכום, אלה חמשת סוגי היינות הלבנים האהובים עלינו במיוחד בפיוז’ן, כל אחד מהיינות הנ”ל הינו עולם שלם מאפיינים וטעמים שונים. יש אינסוף סוגים לכל אחד מהיינות הללו ורק אם תנסו תוכלו לדעת לאיזה סוג אתם הכי מתחברים.

 

נשמח אם תשתפו אותנו בתגובות בסוגי יינות לבנים שאתם אוהבים במיוחד ולא נכללו ברשימה…

 

דרך אגב, את הגוורץ והריזלינג של פיוז’ן כבר ניסיתם?

דילוג לתוכן