יין בחנוכה – מה כדאי לכם לנסות לצד האוכל המסורתי של חנוכה?

מה אוכלים ליד היין בחנוכה?

ככל הנראה האנשים שהמציאו את התפריט של חנוכה לא סבלו במיוחד מבעיות השמנה. חנוכה הינו חג שאלה שמאתנו שבדיוק נמצאים בדיאטה יכולים לשכוח ממנה אם הם רוצים ליהנות מהמאכלים המסורתיים של החג.

כידוע יש בחנוכה מסורת קולינארית עשירה של סופגניות, לביבות תפוחי אדמה ו…זהו.

אז האמת, למרות שחנוכה מורכב בערך משני סוגים של מאכלים מסורתיים, בגלל שהפכנו בשנים האחרונות לסוג של “מעצמה קולינרית” לכל מאכל כזה הומצאו עשרות גרסאות שונות.

למשל, הסופגניות הרגילות שגדלנו עליהן מוצאות כיום בגרסאות כמו:

סופגניות ברלינרס, סופגניות הולנדיות, סופגניות אפויות, ספינג’ מרוקאי, סופגניות רומניות: פאפנש.

סופגניות בחנוכה – אין סוף לסופגניות שתוכלו לאכול בחג הזה…

למשל, הלביבות תפוחי אדמה הרגילות שגדלנו עליהן מוצאות כיום בחנוכה בגרסאות שונות ומשונות כמו:

לביבות פירה וגבינה, לביבות תפוחי אדמה ובטטה, לביבות תפוחי אדמה וירקות, לביבות תפוחי אדמה וברוקולי, לביבות תפוחי אדמה וגזר וכד’.

 

איזה יינות הולכים עם מאכלי חנוכה המסורתיים?

כחובבי יינות אנחנו תמיד מנסים לפצח את השילוב המושלם בין סוגים שונים ומשונים של יינות לסוגים שונים של מאכלים.

במקרה של חנוכה המשימה מורכבת במיוחד, ראשית כל מדובר בחג עם מאכלים מאוד ייחודיים שאנחנו לא כל כך אוכלים במהלך השנה. שנית, המאכלים המסורתיים של חנוכה אינם בעלי קו אחיד- מצד אחד עולם הלביבות שמאופיין בטעמים מלוחים בשילוב עם גבינות, מצד שני סופגניות שמאופיינות במתיקות גבוהה למדי בשילוב טעמי ריבות, סוכר ושוקולד.

 

לכן, השאלות שצריכות להישאל בחנוכה הן – איזה יינות הולכים טובים עם מאכלים שמאופיינים ברמת מליחות גבוהה? ואיזה יינות הולכים טוב עם מאכלים מתוקים מאוד?

 

איזה יינות מתאימים למאכלים מלוחים?

בקרב קהילת חובבי היין קיימת הדעה הרווחת כי היין שמשתלב בצורה הטבעית ביותר עם מאכלים מלוחים בסגנון צ’יפס ולביבות הוא שמפניה.

השמפניה משתלבת כל כך טוב עם מאכלים מסוג זה בשל המרקם הייחודי שמאופיין בחומציות גבוהה, רמת התסיסה הגבוהה ורמת המתיקות העדינה.

 

איזה יינות מתאימים למאכלים מתוקים?

למרות שיש יינות מתוקים שיכולים לשמש כקינוח בפני עצמם ישנם גם יינות שידועים בכך שהם משתלבים בצורה מושלמת עם מאכלים מתוקים מסוגים שונים (במקרה שלנו עם סופגניות ).

כלל האצבע בשילוב של מאכלים מתוקים עם יינות הוא שרמת המתיקות של היין חייבת להיות (לפחות) מתוקה כמו רמת המתיקות של המאכל.

הכלל השני בשילוב של יינות עם מאכלים מתוקים הוא שיש הבדל בין יינות שמשתלבים עם מאכלים מתוקים מסוגי פירות לעומת מאכלים מתוקים בסגנון קינוחי קונדיטוריה ושוקולדים.

במקרה שלנו, היינות שנרצה לשלב עם הסופגניות הם יינות שמשתלבים בדרך כלל עם קינוחים מסוגים שונים.

קינוחים מתוקים כמו סופגניות יכולים להשתלב בצורה מצוינת עם יינות בעלי חומציות גבוהה כמו הריזלינג הצרפתי.

 

סיכום יינות מומלצים לחג חנוכה

לסיכום, במאמר זה התייחסנו לשילובים המומלצים בין יינות למאכלי חנוכה המסורתיים. את המאכלים שאנו מכירים בחנוכה ניתן לחלק לשתי קבוצות- קבוצת המתוקים שמכילה את הסופגניות על מגוון צורות ההגשה הקיימות בישראל, קבוצה זאת משתלבת עם יינות מתוקים כמו ריזלינג. הקבוצה השנייה הינה קבוצת המלוחים שמכילה את הלביבות המוגשות בצורות שונות ומגוונות בישראל, קבוצה זאת משתלבת בצורה מצוינת עם יינות תוססים מסוג שמפניה.

דילוג לתוכן